Valgkampaviser av jordbruksavfall

I år har MDG trykket valgkampmateriellet sitt på papir laget av jordbruksavfall, deriblant to millioner aviser. H.B.O. i Haugesund er det eneste trykkeriet i landet som tilbyr produktet, og vår fungerende partileder Arild Hermstad har vært på befaring.

5. juli, 2021

Vår fungerende partileder Arild Hermstad har besøkt trykkeriet H.B.O. i Haugesund, hvor MDG har valgt å produsere årets valgkampmateriell. Trykkeriet er de eneste i landet som leverer papiret PaperWise, som er papir laget av jordbruksavfall.

Lokallagsleder i Haugesund Frank Hendrikse, partileder Arild Hermstad og daglig leder Ørjan Risanger viser frem halvfabrikata av MDG-avisa.

– Trykkeriet leverer et produkt som både er klimasmart, etisk produsert og laget av råvarer som ellers ville blitt kastet. I tillegg er de veldig gode på service, sier partileder MDGs partileder Arild Hermstad. Ørjan Risanger er daglig leder hos H.B.O. og kaller seg selv «papirnerd». Han er glad for at flere har fått øynene opp for det spesielle papiret de tilbyr, og selv i tiden med pandemi har etterspørselen steget.

Aviser med flotte Stortingskandidater fra hele landet på forsiden

– Ørjan Risanger er en visjonær og fremtidsrettet bedriftsleder som tør å gå foran! Norge trenger flere sike gründere. Det er veldig stilig at papiret er laget av jordbruksavfall, og at vi i MDG også har bidratt til sosial bærekraft i dette prosjektet gjennom samarbeidet PaperWise  har med bønder i Colombia og India. Jeg er stolt over at vi valgte denne haugesunsdsbedriften til å trykke valgkampmateriellet vårt, og vi er svært fornøyde med valget vi tok, avslutter Hermstad.

Du kan lese mer om PaperWise på trykkeriets nettsider: https://www.hbo.no/om-paperwise.html